REGULAMIN  MONITORINGU  WIZYJNEGO

W Publicznej Szkole Podstawowej w Dąbrówce

ul. Starogardzka 47, 83-212 Dąbrówka

 Podstawa prawna regulaminu:

1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. 2018 r., poz. 996) – art. 108a.

 

2. Ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 1000) – art. 154.10.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Celem funkcjonowania monitoringu wizyjnego  na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej w Dąbrówce jest:

1)      Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa społeczności szkolnej oraz innych osób przebywających na terenie szkoły,

2)      ograniczenie zachowań niepożądanych, destrukcyjnych, niszczenia mienia szkoły,

3)      ograniczenie dostępu do szkoły i jej terenu osób nieuprawnionych                                      i niepożądanych,

4)      zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz ochrony mienia.

2. W ramach monitoringu wizyjnego przetwarzane są dane osobowe w postaci wizerunku oraz czasu i miejsca pobytu. Nie rejestruje się dźwięku (fonii).

3. Administratorem danych osobowych  jest Publiczna Szkoła Podstawowa                            w Dąbrówce, ul. Starogardzka 47, 83-212 Dąbrówka, 585621727, sekretariat@psp-dabrowka.stg.pl

4. Z inspektorem ochrony danych osobowych można kontaktować się telefonicznie                       w godzinach pracy Urzędu Gminy Starogard Gdański pod numerem telefonu:  585625067 w. 306. 

§ 2

Regulamin określa zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w Szkole Podstawowej w Dąbrówce, miejsca instalacji kamer systemu na terenie szkoły, reguły rejestracji i zapisu informacji oraz sposób ich zabezpieczenia, a także możliwość udostępniania zgromadzonych danych  o zdarzeniach.

 

 

SYSTEM MONITORINGU I REJESTROWANIE DANYCH

§ 3

1.      Monitoring nie obejmuje pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, pomieszczeń, w których uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna,    pomieszczeń    przeznaczonych     do     odpoczynku i rekreacji pracowników, pomieszczeń sanitarno-higienicznych, gabinetu dyrektora i sekretariatu.

2.       Monitoring obejmuje następujące strefy, obszary oraz pomieszczenia: teren przed wejściem do budynku szkoły,  korytarz szkolny  w budynku przy ul. Starogardzkiej, tereny bezpośrednio przy budynkach szkoły przy ul Starogardzkiej i ul. Hermanowskiej.

3.      Na system monitoringu składają się kamery, urządzenia rejestrujące, monitory umożliwiające wgląd na bieżąco do utrwalanego zapisu oraz okablowanie.

4.      Rejestrator zawierający zapisany obraz  jest zabezpieczony poprzez zastosowanie odpowiednich środków technicznych oraz organizacyjnych, w szczególności uniemożliwiających  utratę danych  lub ich bezprawne rozpowszechnienie, a także uniemożliwienie dostępu do danych osobom nieuprawnionym.

5.      Monitoring funkcjonuje  całodobowo.

6.      Elementy monitoringu wizyjnego w miarę konieczności i możliwości finansowych są udoskonalane, wymieniane i rozszerzane.

7.      Uczniowie oraz pracownicy szkoły są poinformowani o funkcjonowaniu w szkole systemu monitoringu wizyjnego.

8.      Miejsca objęte monitoringiem wizyjnym są oznakowane tabliczkami informacyjnymi.

9.      Obowiązek informacyjny względem osób, których wizerunek może zostać utrwalony na monitoringu jest realizowany za pośrednictwem strony internetowej szkoły (adres: https://pspdabrowka.pl/ - w zakładce „O nas”) w związku z art. 14 ust. 5 pkt. B Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE  oraz przy wykorzystaniu tablicy ogłoszeń umieszczonej w szkole, gdzie zamieszcza się klauzulę informacyjną zgodnie z treścią załącznika do niniejszego Regulaminu.

10.   Zapis na nośniku nie jest archiwizowany.

 

§ 4

1.      Administrator  oznaczył  strefy  monitorowane, w sposób widoczny  i czytelny, za pomocą odpowiednich znaków oraz poprzez wywieszenie informacji o danych administratora oraz dostępności niniejszego regulaminu.

2.      Zbiór nagrań obrazu  administrator  przetwarza wyłącznie do celów określonych         w  § 1 pkt.1 niniejszego regulaminu i przechowuje  przez okres  30 dni. Jeżeli  jednak nagrania obrazu będą stanowić dowód w postępowaniu lub administrator  poweźmie wiadomość, iż mogą one stanowić dowód w postępowaniu, wskazany termin ulegnie przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. W każdym jednak razie, po upływie wskazanych terminów, uzyskane w wyniku monitoringu nagrania obrazu zostaną  nadpisane lub zniszczone.

UDOSTĘPNIANIE ZAPISU

§ 5

1.      Dane osobowe  utrwalone przez system monitoringu mogą zostać  udostępnione wyłącznie podmiotom uprawnionym  do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa .

2.      Administrator nie przewiduje przekazywania danych do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych.

3.      Osoba, której wizerunek został utrwalony ma prawo do żądania od administratora sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, jak również  prawo  wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

4.      Osoba, której wizerunek został utrwalony,  ma  również prawo do złożenia wniosku do administratora danych o dostęp do nagrań z monitoringu, pod warunkiem, że nie  naruszy to  praw i wolności innych osób. Jeżeli na nagraniu  został  uwidoczniony również wizerunek innych osób, to nagranie nie będzie mogło zostać udostępnione bez zgody tych osób.

5.       Jeżeli osoba, której dane dotyczą,  zwróci się z wnioskiem  o  kopię danych osobowych podlegających przetwarzaniu w systemie monitoringu  to za pierwszą kopię danych administrator nie pobiera żadnych opłat. Natomiast za wszelkie kolejne  kopie pobrana zostaje opłata  w  wysokości wynikającej z kosztów administracyjnych. Administrator danych może odmówić przekazania kopii, jeżeli jej ujawnienie mogłoby  niekorzystnie wpłynąć  na prawa i wolność innych osób.

§ 6

Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego

1.      Rejestrator wraz z monitorem umożliwiającym podgląd budynku szkolnego i terenu wokół szkoły znajduje się w pokoju nauczycielskim połączonym z gabinetem dyrektora szkoły;

2.      Osoby upoważnione do obserwowania obrazu:

1)       dyrektor  szkoły;

2)      inne osoby wskazane w ust. 3 i 4.

3.      Zapis ten może być udostępniony w formie oglądu za zgodą dyrektora szkoły:

1)      wychowawcom klas, w celu zdiagnozowania problemów wychowawczych oraz podjęcia właściwych oddziaływań w tym zakresie;

2)      pedagogowi szkolnemu, w celu przeciwdziałania zarejestrowanym przez monitoring formom niedostosowania społecznego uczniów, ich zachowaniom dysfunkcyjnym,  a także udzielania właściwej pomocy ofiarom szkolnej przemocy;

3)      uczniowi, którego niewłaściwe zachowanie, jak: agresja fizyczna, wybryki, akty chuligaństwa, niszczenie mienia szkolnego, kradzieże, itp. zarejestrowały kamery, w celu udowodnienia mu takiego zachowania i podjęcia działań interwencyjnych   i wychowawczych;

4)      rodzicom ucznia, zarówno poszkodowanego, jak i sprawcy czynu niedopuszczalnego, w celu oceny zaistniałej sytuacji i uzgodnienia wspólnych działań interwencyjnych i wychowawczo – opiekuńczych.

4.      Dane te udostępnia się ponadto uprawnionym instytucjom w zakresie prowadzonych przez nie czynności prawnych, np. Policji, Sądom, Prokuraturze. Płyta z materiałem archiwalnym może być nagrana i przekazana organom ścigania na ich pisemny wniosek w celu wyjaśnienia prowadzonej sprawy.

5.      Osoby, które mają wgląd w obraz zarejestrowany przez monitoring wizyjny mają świadomość odpowiedzialności za ochronę danych osobowych. Sposób dostępu określa  Dokumentacja Ochrony Danych Osobowych.

§ 7

Zasady obowiązujące przy przekazywaniu płyty z materiałem archiwalnym organom ścigania:

1.      Przedstawiciel organów ścigania pisemnie kwituje odbiór płyty.

2.      W pokwitowaniu odbioru zaznacza znaki szczególne płyty: zawartość płyty (np. nagranie z dnia – dzień, miesiąc, rok).

3.      Płyta zostaje zapakowana do koperty, którą należy opieczętować i podpisać przez osobę uprawnioną ze strony udostępniającego (dyrektor).

4.      Jeżeli materiał archiwalny jest kopiowany na inny nośnik, obowiązują takie same zasady, jak przy przekazywaniu płyty.

5.      Do przegrywania materiału archiwalnego z rejestratora upoważnione są osoby wskazane przez dyrektora.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 8

1.     Osoby, które mają wgląd w obraz zarejestrowany przez monitoring wizyjny, zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych.

2.      Dane zawarte na nośnikach fizycznych nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnianiu w oparciu o przepisy o dostępie do informacji publicznej.

3.     Regulamin opracowany, wdrożony i zaktualizowany po uprzednich konsultacjach              z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim oraz organem prowadzącym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr: 1.2. Klauzula informacyjna.

 

  Klauzula informacyjna

 

    Załącznik do Regulaminu monitoringu wizyjnego Publicznej Szkoły Podstawowej             w Dąbrówce.

 

„Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679                    z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku  z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (4.5.2016 L 119/38 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej PL).

 

Informuje się co następuje:

1.         Administratorem systemu monitoringu jest Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Dąbrówce przy ul. Starogardzkiej 47,  tel: 58 562 17 27 mail: dyrektor@psp-dabrowka.stg.pl

2.         Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych  jest możliwy pod adresem email: iod@ugstarogard.pl

3.         Monitoring stosowany jest w celu ochrony mienia oraz zapewnienia bezpieczeństwa na terenie monitorowanym.

5.         Zapisy z monitoringu na wniosek osoby zainteresowanej, przechowywane będą przez okres 30 dni.

6.         Osoba zarejestrowana przez system monitoringu ma prawo do dostępu do danych osobowych oraz ograniczenia przetwarzania.

7.         Osobie zarejestrowanej przez system monitoringu przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych.

 

Pieczęć Administratora

Zobacz również