Pierwsze wzmianki o szkole w Dąbrówce pochodzą z 1583 roku. W rożnej formie  i różnych  budynkach funkcjonowała do czasu działań wojennych, kiedy to budynekszkolny spalił się. 4 marca 1945 roku szkoła wznawia działalność. W 1967 roku powstaje nowy pawilon szkoły, a w 1998 kolejny.

 

"Pamięć o przeszłości oznacza zaangażowanie w przyszłość."
Jan Paweł II

 

Z kroniki szkoły

          Jesienią 1966 roku rozpoczęto budowę pawilonu szkolnego w Dąbrówce. Pawilon miał być budowany czynem społecznym. Do prac społecznych mieszkańców należały następujące prace: niwelacja terenu, rozbiórka budynku ustępowego stojącego niegdyś pod oknami budynku szkolnego, karczowaniu drzew, rozbiórka starej kuźni, przygotowanie kamieni na budowę fundamentów oraz przywóz wody potrzebnej do budowy pawilonu. Wszystkie wyżej wymienione zadania zostały wykonane należycie, co w dużym stopniu przyczyniło się do terminowego oddania do użytku nowego pawilonu. Dnia 1 września 1967  roku nastąpił odbiór nowowybudowanego pawilonu. Natomiast uroczyste otwarcie pawilonu szkolnego nastąpiło 4 września 1967 roku. Był to jednocześnie dzień rozpoczęcia roku szkolnego 1967/1968.

 

Placówką kierowali

 

Ociesa Henryk 3. IX. 1963 – 25. XI. 1975

Makiła Bernadeta 25. XI 1975 – 31.VIII. 2000

Jarczyk Lucyna  1. IX 2000 – 31. VIII. 2015

Drosdowska Jadwiga  1. IX. 2015 -  31.VIII.2020

Kalinowska Anna 1.IX.2020 - aktualnie

Dziś Publiczna Szkoła Podstawowa jest sześcioklasową szkołą z oddziałem przedszkolnym. Zajęcia odbywają się w dwóch pawilonach: Ul. Hermanowska 3  ZWP, Oddział przedszkolny i klasa I, II lub III  i  ul Starogardzka 47 klasy od I -VI.

 

TROCHĘ O NAS:

NASZA SZKOŁA BEZPIECZNIEJSZA OD INNYCH  

  •  Nad bezpieczeństwem uczniów czuwa odpowiednio przygotowana kadra pedagogiczna,  sprawująca opiekę w czasie przerw międzylekcyjnych, wycieczek pieszych, autokarowych oraz wszystkich imprez szkolnych i środowiskowych;
  •  Mało liczne klasy a tym samym domowa i przyjazna atmosfera;
  • Działająca szkolna świetlica profilaktyczno-wychowawcza.
  • Opieka pedagoga i logopedy

 W naszej szkole profilaktyka jest kategorią nadrzędną w stosunku do różnych problemów, z którymi się spotykamy. W związku z wiekiem rozwojowym dzieci 7 – 12 lat oraz tym, że to szkoła wiejska, gdzie istnieje dobra współpraca środowiska lokalnego ze szkołą, która jest istotnym czynnikiem chroniącym, uczniowie naszej szkoły nie są grupą wysokiego ryzyka zagrożeń. Tak wiec program profilaktyczny szkoły opiera się na pierwszorzędnej (uprzedzającej), w której nacisk położony został na czynniki chroniące i promujące zdrowy styl życia.

 Nadrzędne cele szkolnego programu profilaktyki:

1.     Tworzenie warunków do polepszania stanu drogi i doskonalenie umiejętności wykorzystywania znajomości przepisów dotyczących szeroko rozumianego bezpieczeństwa

2.     Dostarczanie dzieciom wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji emocjonalnej oraz profilaktyki uzależnień.

Główne cele programowe szkolnej świetlicy profilaktyczno-wychowawczej:

1.     Zagospodarowanie czasu wolego jako alternatywa dla patologii społecznych
2.     Nabywanie wiary we własne siły i umiejętności ;budowanie systemu wartości
3.     Rozwijanie zainteresowań i aktywizowanie do działalności twórczej.
4.     Wspieranie rozwoju osobowości dziecka
5.     Ukazywanie pozytywnych aspektów życia ( zabawa, rekreacja, relaksacja, nauka)

 

Przez integralnie podejmowane nauczanie i wychowanie uczeń:

  • jest wszechstronnie wykształcony, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy, jest ciekawy świata, wrażliwy na dobro, prawdę, piękno. Staje się odpowiedzialny z swoje czyny i słowa;
  • szanuje zdrowie i życie swoje i innych ludzi, dostrzega problemy pokrzywdzonych przez los, przestrzega zasad bezpieczeństwa w każdej sytuacji;
  • jest człowiekiem kulturalnym, uczciwym i nie ulega negatywnym wpływom
  • umie korzystać z dostępnych źródeł informacji (telewizja, radio, prasa, biblioteka, Internet)

    Nasza szkoła przestrzega praw i obowiązków dziecka biorąc pod uwagę oparte na szacunku relacje uczeń – nauczyciel oraz zapisy zawarte w Statucie i Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

 SZKOŁA UCZY I WYCHOWUJE:

 Cele ogólne:

    Zapoznanie, wdrażanie, respektowanie praw dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Utrwalanie, rozwijanie i respektowanie praw dziecka na drugim etapie edukacyjnym na wszystkich przedmiotach nauczania.

  • Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia
  • Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych
  • Umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów
  • Stosowanie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach
  • Kształtowanie postaw patriotycznych

             Absolwent szkoły podstawowej bardzo dobrze funkcjonuje w swoim naturalnym otoczeniu: w domu i szkole. Pozytywnie patrzy na otaczający go świat i ludzi. Traktuje naukę jak coś oczywistego, nie uczy się bezkrytycznie wszystkiego. Ma określony, dość szeroki krąg zainteresowań, któremu poświęca swój czas, i które stara się rozwijać.
              Jest otwarty. Wykorzystuje możliwości, które stwarza mu dom i szkoła. Rozumie ograniczenia wynikające z jego wieku. Skutecznie nawiązuje komunikację, prezentując swój punkt widzenia i rozważając poglądy innych. Stosuje nowoczesną technologię komunikacYjną. Łatwo nawiązuje współpracę z innymi ludźmi. Zgodnie działa w grupie. Potrafi planować swoje działania na rzecz ich realizacji.
            Jest odpowiedzialny. Stara się przewidzieć skutki swych działań. Cieszy się z sukcesów. Akceptuje porażki. Napotykając problemy stara się je rozwiązywać. Potrafi świadomie dążyć do usprawnienia swego warsztatu pracy. Pracując w grupie poczuwa się do współodpowiedzialności za efekty jej aktywności.
            Jest ciekawy świata. Ciągle gromadzi wiadomości korzystając z różnych źródeł. Dostrzega złożoność świata. Analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo-skutkowe.
            Jest krytyczny. Potrafi selekcjonować i porządkować zdobywane informacje i oceniać ich przydatność do określonego celu. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym. Postępuje zgodnie z zasadami higieny. Wykazuje stosowną aktywność fizyczną.
            Jest prawy. Rozróżnia dobre i złe uczynki, w oparciu o system wartości obowiązujący w jego otoczeniu. W swoim zachowaniu wykazuje dobre intencje.
            Jest tolerancyjny. Rozumie, że różnice miedzy ludźmi są czymś normalnym i pożądanym. W każdym stara się dostrzec coś dobrego i rozumieć go.
            Jest punktualny. Dotrzymuje terminów. Sprawnie posługuje się czasem planując swoje zajęcia. Szanuje swój czas i innych ludzi.
Załącznikiem do ogólnego programu wychowawczego są plany pracy wychowawców wraz z harmonogramem działań wychowawczych.