Załącznik do zarządzenia nr 27/2021
Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej
w Dąbrówce
z dnia 7 grudnia 2021r.
Zasady nauczania w trybie zdalnym w Publicznej Szkoły Podstawowej w Dąbrówce
§ 1
- Dyrektor , za zgodą organu prowadzącego (po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego - jeśli jest wymagana lub zgody organu sprawującego nadzór pedagogiczny- w przypadku braku nauczycieli i zgody inspektora sanitarnego), zawiesza zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie uczniów.
- W przypadku braku możliwości realizacji przez uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nauki zdalnej, dyrektor szkoły umożliwia realizację tych zajęć na terenie szkoły.
- Od dnia 8.12.2021 do dnia 13.12.2021 uczniowie klas III-VI Publicznej Szkoły Podstawowej w Dąbrówce zostają objęci trybem zdalnym nauczania, które będzie się odbywało zgodnie z planem zajęć ustalonym przed ogłoszeniem czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły.
- Każdy z uczniów klas III-VI przejdzie na formę zdalnego nauczania, jaka została wypracowana wcześniej z nauczycielem przy uwzględnieniu jego możliwości wyposażenia w sprzęt komputerowy, a wszelkie trudności związane z tym procesem na bieżąco będą zgłaszane wychowawcom klas.
- Wychowawcy klas podejmują działania mające na celu rozwiązanie problemów sprzętowych ucznia:
1) powiadamiają o trudnościach dyrektora;
2) pomagają w procesie pozyskania niezbędnego sprzętu z zasobów szkolnych;
3) monitorują proces rozwiązania problemu do czasu jego pełnego rozwiązania, o czym informują dyrektora szkoły.
- Szczegółowe obowiązki wychowawców klas opisuje § 3 niniejszego Regulaminu.
- System nauczania zdalnego uwzględnia uczniów klas III-VI.
- Nauczyciele wszystkich przedmiotów przedstawiają (przypominają) swoim uczniom zasady współpracy, a także sposoby oceniania w zdalnym trybie nauki.
- Nauczyciele powiadamiają rodziców o zasadach współpracy zdalnej w czasie zagrożenia pandemią. Szczegółowe zasady współpracy z rodzicami określa załącznik nr 1 niniejszego Zarządzenia.
- Pracownicy administracji i obsługi pracują normalnie.
- Powrót do stacjonarnego trybu nauki nastąpi poprzez wydanie kolejnego zarządzenia dyrektora.
§ 2
Warunki organizacji nauczania zdalnego
- Od dnia 8 grudnia 2021 roku wszyscy nauczyciele uczący klasy od III do VI do podejmują pracę w trybie zdalnym z miejsca zamieszkania lub pracy.
- Wszyscy nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem godzin.
- Zdalne nauczanie ma mieć przede wszystkim charakter synchroniczny (zajęcia online w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi umożliwiających połączenie się z uczniami) z zastosowaniem następujących platform i aplikacji edukacyjnych:
- Platforma ZOOM
- www.epodreczniki.pl
- www.office365.com
- www.classroom.com
- Quizizz
- Learning Apps
- TEAMS
- Numery pokoi na platformie ZOOM i ich adresy mailowe stanowią załącznik nr 8 do niniejszego regulaminu.
- Nauczyciele przed rozpoczęciem zajęć online w pierwszym dniu tygodnia przedstawiają dyrektorowi szkoły wykaz treści przewidzianych do realizacji w danym tygodniu pracy zdalnej oraz w ostatnim dniu tygodnia raport ze zrealizowanych godzin.
- Ustala się zasady komunikowania się nauczycieli z rodzicami, które stanowią załącznik nr 1 do regulaminu. Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do zapoznania się z tymi zasadami i stosowania ich w kontaktach z rodzicami.
- Określa się zasady raportowania realizacji podstawy programowej w zdalnym nauczaniu, które określono w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia. Zobowiązuje się nauczycieli do stosowania zapisów szczegółowych załączników.
- Prace domowe umieszcza się na chacie podczas spotkania na platformie ZOOM oraz w dzienniku elektronicznym VULCAN.
§ 3
Obowiązki wychowawców w zakresie wprowadzenia zdalnego trybu nauczania
- Wychowawca klasy pełni rolę koordynatora nauczania zdalnego w stosunku do powierzonych jego opiece uczniów.
- Wychowawca ma obowiązek:
1) niezwłocznego poinformowania rodziców i uczniów swojej klasy o zmianie trybu nauczania, zgodnie z zasadami komunikowania się określonymi w załączniku nr 1,
2) ustalenia, czy każdy z jego uczniów posiada w domu dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu. W przypadku braku takiego dostępu wychowawca niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły w celu rozwiązania problemu lub ewentualnego ustalenia alternatywnych form kształcenia,
3) monitoruje proces rozwiązania problemu do czasu jego pełnego ustąpienia, o czym informuje dyrektora szkoły.
4) wskazania sposobu kontaktu (np. e-dziennik, e-mail, komunikatory społeczne, telefon) ze swoimi wychowankami,
5) reagowania na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które zgłaszają jego uczniowie lub rodzice,
6) wskazania warunków, w jakich uczniowie i rodzice mogą korzystać ze zdalnych konsultacji z wychowawcą klasy.
§ 4
Obowiązki pedagoga/psychologa w czasie prowadzenia nauczania zdalnego
- Pedagog/psycholog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem.
- Harmonogram pracy pedagoga/psychologa jest dostępny w widocznym miejscu na stronie internetowej szkoły oraz zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną przez dyrektora szkoły.
- Szczegółowe obowiązki pedagoga/psychologa szkoły określa załącznik nr 3 niniejszego zarządzenia.
§ 5
Zasady współpracy dyrektora szkoły z organem prowadzącym
- Dyrektor szkoły utrzymuje stały kontakt z przedstawicielami organu prowadzącego w celu bieżącego monitorowania sytuacji związanej z wdrożeniem zdalnego nauczania.
- Wszelka korespondencja obywać się będzie drogą mailową.
- W sytuacjach szczególnych opiniowanie lub rekomendowanie działań może odbyć się drogą telefoniczną, z zastrzeżeniem, że wszelkie ustalenia między szkołą a organem prowadzącym zostają wpisane do notatki służbowej, zatwierdzonej przez obie strony.
- Dyrektor drogą mailową na bieżąco przekazuje dane z raportów bezpieczeństwa celem zaopiniowania sytuacji i wydania rekomendacji przez organ prowadzący.
- Dyrektor szkoły informuje organ prowadzący o problemach oraz trudnościach wynikających z wdrażania zdalnego nauczania.
- W sytuacji braku możliwości realizacji zdalnego nauczania w stosunku do wybranych uczniów, dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, ustali alternatywne formy kształcenia.
- W sytuacji wystąpienia problemów w zakresie realizacji zdalnego nauczania dyrektor szkoły prosi o wsparcie organu prowadzącego.
Kontakt do przedstawiciela organu prowadzącego:
Anna Klein 58 56 250 67 wew. 211
imię i nazwisko, nr telefonu
§ 6
Zasady i procedury współpracy z organem nadzoru pedagogicznego
- Dyrektor szkoły utrzymuje kontakt z przedstawicielami organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zwłaszcza w zakresie monitorowania przyjętych sposobów kształcenia zdalnego oraz stopnia obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań.
- W drodze porozumienia wyznaczany jest konkretny pracownik organu sprawującego nadzór pedagogiczny do bezpośredniego kontaktu ze szkołą w sprawie monitorowania sytuacji epidemicznej oraz opiniowania stanu zagrożenia, będącego podstawą do zmiany formy nauczania.
- Korespondencja z przedstawicielem organu sprawującego nadzór pedagogiczny odbywa się drogą mailową.
- W sytuacjach szczególnych opiniowanie lub rekomendowanie działań może odbyć się drogą telefoniczną, z zastrzeżeniem, że wszelkie ustalenia między szkołą a organem sprawującym nadzór pedagogiczny zostają wpisane do notatki służbowej, zatwierdzonej przez obie strony.
- Dyrektor droga e-mailową przekazuje przedstawicielowi organu nadzoru pedagogicznego dane z raportów bezpieczeństwa celem zaopiniowania sytuacji w wydania rekomendacji.
- Dyrektor szkoły informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny o problemach oraz trudnościach wynikających z wdrażania zdalnego nauczania.
Kontakt do przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny:
Regina Figarska 58 5303618
imię i nazwisko, nr telefonu
§ 7
Zasady realizacji zdalnego nauczania i sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły w trybie zdalnym
- Zajęcia online prowadzone są zgodnie z ustalonym planem nauczania.
- Lekcja online trwa do 30 minut, pozostałe 15 minut przeznacza się na pracę samodzielną ucznia.
- Nauczyciele prowadzą dokumentację procesu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Szczegółowe sposoby prowadzenia dokumentacji szkolnej zostały opisane w załączniku nr 2.
- W lekcji mogą brać udział tylko uczniowie danej klasy, zidentyfikowani, podpisani imieniem i nazwiskiem. Nie mogą w niej uczestniczyć osoby postronne.
- Lekcję prowadzi nauczyciel i tylko on ma prawo wyciszyć mikrofon uczestnikom lekcji.
§ 8
Zasady prowadzenia konsultacji z rodzicami oraz sposób przekazywania im informacji o formie i terminach tych konsultacji
- Szkoła w ramach nauczania zdalnego organizuje dla rodziców konsultacje z nauczycielami, pedagogiem, logopedą.
- Konsultacje mogą odbywać się online w czasie rzeczywistym lub w czasie odroczonym: na zasadzie kontaktu mailowego lub poprzez np. komunikatory społecznościowe.
- O formie oraz czasie konsultacji decyduje nauczyciel, pedagog, logopeda, informując wcześniej o tym fakcie dyrektora szkoły.
- Harmonogram konsultacji zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą mailową i/lub poprzez e-dziennik.
§ 9
Zasady monitorowania postępów uczniów, sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, oraz sposób i zasady informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach w zdalnym trybie nauki
- Nauczyciele mają obowiązek monitorowania postępów w nauce zdalnej uczniów.
- Nauczyciele mają obowiązek informowania uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o osiąganych postępach i ocenach w trakcie nauczania zdalnego.
- Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach znajdują się w załączniku nr 5.
§ 10
Zasady i sposoby oceniania w zdalnym trybie nauczania
- W trakcie realizacji nauczania zdalnego obowiązują przepisy dotyczące oceniania określone w Statucie Szkoły.
- Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość zostały określone w załączniku nr 6.
§ 11
Zasady pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym: posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- W szkole organizuje się zdalne nauczanie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Szczegółowe warunki organizacji zdalnego nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zawiera załącznik nr 7.
- W przypadku braku możliwości realizacji przez uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nauki zdalnej, dyrektor szkoły umożliwia realizację tych zajęć na terenie szkoły.
§ 12
Zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi informatycznych i zasobów w Internecie
- Na czas wprowadzenia zdalnego nauczania wprowadza się szczegółowe warunki korzystania z narzędzi informatycznych i zasobów w Internecie.
- Do przestrzegania tych zasad zobowiązuje się wszystkich pracowników szkoły.
- Szczegółowe warunki i zasady korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej określono w załączniku nr 8.
§ 13
Obowiązki i zasady dotyczące zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 obowiązujące na terenie szkoły
- Za bezpieczeństwo na terenie szkoły w czasie epidemii odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
- Nauczyciele zdalnie przekazują uczniom informacje na temat przestrzegania podstawowych zasad higieny, w tym np. częstego mycia rąk z użyciem ciepłej wody i mydła oraz ochrony podczas kaszlu i kichania;
- W szkole i na stronie internetowej szkoły opublikowano w widocznym miejscu instrukcję dotyczącą mycia rąk oraz inne zasady dotyczące higieny osobistej;
- Dyrektor szkoły ustala organizację pracy w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć niebezpieczeństwo zakażenia się wirusem (praca zdalna w klasach I-VI)
- Pracownicy szkoły przychodzą do pracy zgodnie z określonym do tej pory planem lekcji.
- W szkole do odwołania nie organizuje się żadnych wycieczek krajowych i zagranicznych;
- Pracownicy szkoły oraz osoby przebywające na jej terenie podporządkowują się i współdziałają ze wszystkimi służbami zaangażowanymi w zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19.
- Wytyczne bezpieczeństwa sanitarnego obowiązujące na terenie szkoły od dnia wdrożenia zdalnego trybu nauki:
1) Każda osoba wchodząca na teren szkoły powinna umyć a następnie zdezynfekować ręce;
2) Na terenie szkoły obowiązuje zachowanie co najmniej 1,5 metra dystansu społecznego;
3) Na terenie szkoły obowiązuje noszenie maseczek i rękawiczek ochronnych (lub dezynfekcja rąk), za wyjątkiem osób powyżej 50. r.ż. oraz osób z tzw. grupy ryzyka, np. chorych na cukrzycę lub z niewydolnością naczyniowo-sercową;
4) W sytuacji pojawienia się u któregoś z pracowników szkoły objawów infekcji należy go natychmiast odizolować od innych osób oraz zmierzyć mu temperaturę;
9. Wszelkie informacje dotyczące postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia COVID-19 można uzyskać na infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia - 800 190 590
10. W przypadku złego samopoczucia, typowych objawów dla zarażenia COVID-19, lub wszelkich wątpliwości związanych z postępowaniem w stanie epidemii możesz również skontaktować się z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Starogardzie Gdańskim pod nr. tel.58 562-40-11 lub bezpośrednio z pracownikiem tej stacji (Zwalczanie Chorób Zakaźnych Daria Włodarczyk tel. (58) 56-240-11) , linia całodobowa + 48 222 500 115, Numer alarmowy stacji – 699 670 418.
§ 14
Procedura szybkiego powiadamiania szkoły o chorym uczniu
- Rodzic/opiekun prawny natychmiast informuje dyrektora szkoły drogą telefoniczną, mailową lub poprzez dziennik elektroniczny o potwierdzonym zachorowaniu na COVID-19 dziecka lub jakiegokolwiek innego członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym.
- Rodzic/opiekun prawny natychmiast informuje dyrektora szkoły o objęciu kwarantanną z powodu COVID-19 dziecka lub jakiegokolwiek członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym.
- Dyrektor szkoły powierza nadzorowanie sytuacji zarażonego COVID-19 lub przebywającego na kwarantannie ucznia lub członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym szkolnemu koordynatorowi bezpieczeństwa aż do zakończenia sprawy.
- Rodzic/opiekun prawny informuje dyrektora szkoły o wyzdrowieniu lub o zakończeniu kwarantanny z powodu COVID-19 ucznia lub członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie.
- Rodzic/opiekun prawny ucznia, który zauważy u dziecka objawy infekcji, nie będące potwierdzonym przypadkiem zachorowania na COVID-19, powinien o tym fakcie niezwłocznie poinformować wychowawcę klasy poprzez dziennik elektroniczny, drogą mailową lub telefoniczną.
- Wychowawca klasy przekazuje informację o uczniu z objawami infekcji szkolnemu koordynatorowi bezpieczeństwa i nadzoruje sytuację aż do momentu jego powrotu do całkowitego zdrowia.
- Uczeń z objawami infekcji, jeśli pozwala mu na to stan zdrowia, bierze udział w lekcjach online.
- Rodzic/opiekun prawny informuje o wyzdrowieniu dziecka wychowawcę klasy poprzez dziennik elektroniczny, drogą mailową lub telefonicznie.
- O fakcie wyzdrowienia wychowawca klasy informuje szkolnego koordynatora bezpieczeństwa.
Adresy stron, z których czerpiemy informację:
http://pspdabrowka.pl/
§ 5
Regulamin wchodzi w życie z dniem 8.12.2021r.
Dąbrówka, 7.12.2021 AnnaKalinowska
Wykaz załączników:
- Załącznik nr 1 Zasady komunikowania się nauczycieli z rodzicami.
- Załącznik nr 2 Zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej w czasie trwania nauczania zdalnego oraz zasady raportowania.
- Załącznik nr 3 Obowiązki pedagoga/psychologa szkolnego w czasie trwania nauczania zdalnego.
- Załącznik nr 4 Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach.
- Załącznik nr 5 Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość.
- Załącznik nr 6 Szczegółowe warunki organizacji zdalnego nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Załącznik nr 7 Szczegółowe warunki i zasady korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Załącznik nr 1
Zasady komunikowania się nauczycieli z rodzicami w systemie nauczania zdalnego
- Nauczyciele w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego kontaktu z rodzicami.
- Kontakty nauczycieli z rodzicami powinny odbywać się z wykorzystaniem następujących narzędzi:
- e-dziennika,
- poczty elektronicznej e-maili,
- telefonów komórkowych i stacjonarnych,
- komunikatorów takich jak WhatsApp, Messenger.
- Kontaktując się z rodzicami należy określić i podać do ich wiadomości sposoby oraz czas, kiedy nauczyciel jest dostępny dla rodziców.
Załącznik nr 2
Zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej w czasie trwania nauczania zdalnego oraz zasady raportowania
- Nauczyciele prowadzą dokumentację procesu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami:
1) dzienniki elektroniczne są uzupełniane na bieżąco każdego dnia,
2) inne dokumenty, np. notatki służbowe, protokoły mogą być tworzone zdalnie i przesyłane drogą elektroniczną.
- Nauczyciele mają obowiązek złożyć do dyrektora (przesłany drogą elektroniczną) pisemny raport z tygodniowej realizacji zajęć (w każdy piątek). Raport powinien zawierać zestawienie poszczególnych klas , daty i godziny zrealizowanych zajęć, wskazanie zakresu treści nauczania z podstawy programowej oraz wykaz narzędzi oraz zasobów internetowych, które wykorzystano do realizacji (wzór raportu poniżej). Raport powinien zawierać także odpowiedzi na pytania dotyczące wszelkich trudności w realizacji podstawy programowej
Tygodniowy raport z realizacji zajęć online
Imię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………….
Nauczany przedmiot: …………………………………………
Data sporządzenia raportu:…………………………………………
Data | Godzina lekcyjna | Klasa | Przedmiot | Zakres treści z podstawy programowej | Wykorzystane narzędzia informatyczne | ||
Lp. | Pytanie ankietowe | Odpowiedź nauczyciela | Uwagi spostrzeżenia nauczyciela |
1. | Czy treści programowe przewidziane do realizacji w tym tygodniu zostały zrealizowane? | ||
2. | Jakie trudności wystąpiły przy ich realizacji (organizacyjne, techniczne, inne) | ||
3. | Czy praca uczniów została oceniona zgodnie z przyjętymi zasadami? | ||
4. | Czy stopień przyswojenia wiedzy przez uczniów jest satysfakcjonujący? |
Podpis nauczyciela: …………………………………..
Załącznik nr 3
Obowiązki pedagoga/psychologa szkolnego w trakcie prowadzenia nauczania zdalnego
- Pedagog/psycholog szkolny ma obowiązek:
1) ustalenia form i czasu kontaktu z uczniami i rodzicami i poinformowania o tym fakcie dyrektora szkoły, w tym ustalenie godzin dyżuru dla uczniów i rodziców,
2) organizowania konsultacji online,
3) świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
a) otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią COVID-19,
b) inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
c) minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
d) otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
e) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego,
4) wspomagania nauczycieli w diagnozowaniu możliwości psychofizycznych uczniów w kontekście nauczania zdalnego.
Załącznik nr 4
Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach
- Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej (nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń, prac, quizów, projektów, zadań w czasie odroczonym (nauczanie w czasie odroczonym).
- Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac, projektów umieszczonych w Internecie, np. na zintegrowanych platformach edukacyjnych lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu i udokumentowanie jej, np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą mailową.
- Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
- Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści podstawy programowej podczas zajęć w czasie rzeczywistym ( 30 minut lekcja online). Uczeń ma obowiązek uczestniczyć w lekcji online oraz realizować prace zadane do wykonania samodzielnie.
- Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce i otrzymanych ocenach podczas bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
- Nauczyciel informuje rodzica o postępach w nauce dziecka i otrzymanych przez niego ocenach w sposób wcześniej ustalony przez nauczyciela (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
- Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica o pojawiających się trudnościach w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki nauczania na odległość (np. poprzez e-mail, e-dziennik lub komunikatory społeczne).
Załącznik nr 5
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość
- Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej,
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu,
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, dyrektor szkoły udostępnia w miarę możliwości sprzęt umożliwiający realizację nauki zdalnej. W przypadku braku takiej możliwości, nauczyciel umożliwia mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób ( np. wydruk zadań do realizacji do odbioru przez rodzica w sekretariacie szkoły),
- Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel umożliwia mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób.
- Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie może mieć wpływu poziom jego kompetencji cyfrowych. Nauczyciel ma obowiązek wziąć pod uwagę zróżnicowany poziom umiejętności obsługi narzędzi informatycznych i dostosować poziom trudności wybranego zadania oraz czas jego wykonania do możliwości psychofizycznych ucznia,
- W czasie pracy zdalnej nauczyciele wystawiają oceny bieżące za wykonywane zadania, w szczególności za: quizy, rebusy, ćwiczenia, projekty, wypracowania, notatki i in.
- Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez ucznia,
- Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno zostać wykonane,
- Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
Załącznik nr 6
Szczegółowe warunki organizacji zdalnego nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
- Dyrektor szkoły powołuje zespół nauczycieli odpowiedzialnych za organizację zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Do zespołu powinni należeć nauczyciele uczący, specjaliści, logopedzi, pedagodzy, psycholodzy, doradcy zawodowi.
- Zespół powołuje przewodniczącego, który będzie koordynował pracę z uczniem.
- Zespół analizuje dotychczasowe programy nauczania dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego i dostosowuje je w taki sposób, aby móc je zrealizować w sposób zdalny.
- Podstawą modyfikacji programów powinny stać się możliwości psychofizyczne uczniów do podjęcia nauki zdalnej. Szczególną uwagę należy zwrócić na zalecenia i dostosowania wynikające z dokumentacji stworzonej w ramach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.
- Jeśli uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie jest w stanie zrealizować programu w sposób zdalny, dyrektor szkoły umożliwia realizację zajęć na terenie szkoły.
- Przewodniczący zespołu sporządza raport na temat modyfikacji programów i dostosowania narzędzi informatycznych do możliwości psychofizycznych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i przekazuje go drogą elektroniczną dyrektorowi szkoły.
- Dopuszcza się taką możliwość modyfikacji programów nauczania w/w uczniów, aby niektóre treści, niedające się zrealizować w sposób zdalny, przesunąć w czasie do momentu, w którym uczniowie wrócą do szkoły.
- Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizuje się zdalne konsultacje.
- Konsultacje mogą odbywać się online w czasie rzeczywistym lub w czasie odroczonym: na zasadzie kontaktu mailowego i/lub poprzez np. komunikator społecznościowy.
Załącznik nr 7
Szczegółowe warunki i zasady korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej
- Każdy pracownik szkoły korzystający ze służbowego sprzętu IT zobowiązany jest do jego zabezpieczenia przed zniszczeniem lub uszkodzeniem. Za sprzęt IT przyjmuje się: komputery stacjonarne, monitory, drukarki, skanery, ksera, laptopy, służbowe tablety i smartfony.
- Pracownik jest zobowiązany zgłosić dyrektorowi szkoły zagubienie, utratę lub zniszczenie powierzonego mu sprzętu IT.
- Samowolne instalowanie otwieranie (demontaż) Sprzętu IT, instalowanie dodatkowych urządzeń (np. twardych dysków, pamięci) lub podłączanie jakichkolwiek niezatwierdzonych urządzeń do systemu informatycznego jest zabronione.
- Przed czasowym opuszczeniem stanowiska pracy, pracownik szkoły zobowiązany jest wywołać blokowany hasłem wygaszacz ekranu (WINDOWS + L) lub wylogować się z systemu bądź z programu.
- Po zakończeniu pracy, pracownik szkoły zobowiązany jest:
b) wylogować się z systemu informatycznego, a jeśli to wymagane - wyłączyć sprzęt komputerowy,
c) zabezpieczyć stanowisko pracy, w szczególności wszelkie nośniki magnetyczne i optyczne na których znajdują się dane osobowe.
- Pracownik jest zobowiązany do usuwania plików z nośników/dysków, do których mają dostęp inni użytkownicy nieupoważnieni do dostępu do takich plików (np. podczas współużytkownania komputerów).
- Pracownicy szkoły, użytkujący służbowe komputery przenośne, na których znajdują się dane osobowe lub z dostępem do danych osobowych przez Internet zobowiązani są do stosowania zasad bezpieczeństwa określonych w polityce ochrony danych osobowych.
- W trakcie nauczania zdalnego, w sytuacji, gdy nauczyciele korzystają ze swojego prywatnego sprzętu komputerowego, ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły, które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce ochrony danych osobowych.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za prywatny sprzęt komputerowy.
Zarządzanie uprawnieniami – procedura rozpoczęcia, zawieszenia i zakończenia pracy zdalnej
- Każdy nauczyciel i każdy uczeń – zwany dalej użytkownikiem (np. komputera stacjonarnego, laptopa, dysku sieciowego, programów w pracuje, poczty elektronicznej) musi posiadać swój własny indywidualny identyfikator (login) do logowania się.
- Tworzenie kont użytkowników wraz z uprawnieniami (np. komputera stacjonarnego, laptopa, dysku sieciowego, programów w których użytkownik pracuje, poczty elektronicznej) odbywa się na polecenie nauczyciela uczącego i powinno opierać się na zasadzie pseudonimizacji (używanie np. inicjałów zamiast pełnego imienia i nazwiska)
- Każdy użytkownik musi posiadać indywidualny identyfikator. Zabronione jest umożliwianie innym osobom pracy na koncie innego użytkownika.
- Zabrania się pracy wielu użytkowników na wspólnym koncie.
- Użytkownik (np. komputera stacjonarnego, laptopa, dysku sieciowego, programów w których użytkownik pracuje, poczty elektronicznej) rozpoczyna pracę z użyciem identyfikatora i hasła.
- Użytkownik jest zobowiązany do powiadomienia nauczyciela o próbach logowania się do systemu osoby nieupoważnionej, jeśli system to sygnalizuje.
- Przed czasowym opuszczeniem stanowiska pracy, użytkownik zobowiązany jest wywołać blokowany hasłem wygaszacz ekranu lub wylogować się z systemu.
- Po zakończeniu pracy, użytkownik zobowiązany jest:
a) wylogować się z systemu informatycznego, a następnie wyłączyć sprzęt komputerowy,
b) zabezpieczyć stanowisko pracy, w szczególności wszelką dokumentację oraz nośniki magnetyczne i optyczne, na których znajdują się dane osobowe.
- Hasła powinny składać się z 8 znaków.
- Hasła powinny zawierać duże litery + małe litery + cyfry + znaki specjalne.
- Hasła nie mogą być łatwe do odgadnięcia. Nie powinny być powszechnie używanymi słowami. W szczególności nie należy jako haseł wykorzystywać: dat, imion i nazwisk osób bliskich, imion zwierząt, popularnych dat, popularnych słów, typowych zestawów: 123456, qwerty, itd.
- Hasła nie powinny być ujawnianie innym osobom. Nie należy zapisywać haseł na kartkach i w notesach, nie naklejać na monitorze komputera, nie trzymać pod klawiaturą lub w szufladzie.
- W przypadku ujawnienia hasła – należy natychmiast je zmienić.
- Hasła powinny być zmieniane co 30 dni.
- Jeżeli system nie wymusza zmiany haseł, użytkownik zobowiązany jest do samodzielnej zmiany hasła.
- Użytkownik systemu w trakcie pracy w aplikacji może zmienić swoje hasło.
- Użytkownik zobowiązuje się do zachowania hasła w poufności, nawet po utracie przez nie ważności.
- Zabrania się stosowania tego samego hasła jako zabezpieczenia w dostępie do różnych systemów.
- Nie powinno się też stosować haseł, w których któryś z członów stanowi imię, nazwę lub numer miesiąca lub inny możliwy do odgadnięcia klucz.
Bezpieczne korzystanie z Internetu
- W trakcie nauczania zdalnego nauczyciel powinien stale przypominać uczniom o zasadach bezpiecznego korzystania z sieci.
- Zabrania się zgrywania na dysk twardy komputera służbowego oraz uruchamia jakichkolwiek programów nielegalnych oraz plików pobranych z niewiadomego źródła.
- Zabrania się wchodzenia na strony, na których prezentowane są informacje o charakterze przestępczym, hackerskim, pornograficznym, lub innym zakazanym przez prawo (na większości stron tego typu jest zainstalowane szkodliwe oprogramowanie infekujące w sposób automatyczny system operacyjny komputera szkodliwym oprogramowaniem).
- Nie należy w opcjach przeglądarki internetowej włączać opcji autouzupełniania formularzy i zapamiętywania haseł.
- W przypadku korzystania z szyfrowanego połączenia przez przeglądarkę, należy zwracać uwagę na pojawienie się odpowiedniej ikonki (kłódka) oraz adresu www rozpoczynającego się frazą ”https:”. Dla pewności należy „kliknąć” na ikonkę kłódki i sprawdzić, czy właścicielem certyfikatu jest wiarygodny właściciel.
- Należy zachować szczególną ostrożność w przypadku podejrzanego żądania lub prośby zalogowania się na stronę (np. na stronę banku, portalu społecznościowego, e-sklepu, poczty mailowej) lub podania naszych loginów i haseł, PIN-ów, numerów kart płatniczych przez Internet. Szczególnie tyczy się to żądania podania takich informacji przez rzekomy bank.
Zasady korzystania z poczty elektronicznej
- W przypadku zdalnego nauczania nauczyciele oraz pracownicy szkoły powinni korzystać ze służbowej poczty mailowej.
- W przypadku przesyłania danych osobowych należy wysyłać pliki zaszyfrowane/spakowane (np. programem 7 zip, winzipem, winrarem) i zahasłowane, gdzie hasło powinno być przesłane do odbiorcy telefonicznie lub SMS.
- W przypadku zabezpieczenia plików hasłem, obowiązuje minimum 8 znaków: duże i małe litery i cyfry i znaki specjalne, a hasło należy przesłać odrębnym mailem lub inną metodą, np. telefonicznie lub SMS-em.
- Użytkownicy powinni zwracać szczególną uwagę na poprawność adresu odbiorcy dokumentu.
- Zaleca się, aby użytkownik podczas przesyłania danych osobowych mailem zawarł w treści prośbę o potwierdzenie otrzymania i zapoznania się z informacją przez adresata.
- WAŻNE: Nie otwierać załączników od nieznanych nadawców typu .zip, .xlsm, .pdf, .exe w mailach!!!!! Są to zwykle „wirusy”, które infekują komputer oraz często pozostałe komputery w sieci. WYSOKIE RYZYKO BEZPOWROTNEJ UTRATY DANYCH.
- WAŻNE: Nie wolno „klikać” na hiperlinki w mailach, gdyż mogą to być hiperlinki do stron z „wirusami”. Użytkownik „klikając” na taki hiperlink infekuje komputer oraz inne komputery w sieci.
- Podczas wysyłania maili do wielu adresatów jednocześnie, należy użyć metody „Ukryte do wiadomości – UDW”. Zabronione jest rozsyłanie maili do wielu adresatów z użyciem opcji „Do wiadomości”!
- Użytkownicy powinni okresowo kasować niepotrzebne maile.
- Mail służbowy jest przeznaczony wyłącznie do wykonywania obowiązków służbowych.
- Użytkownicy mają prawo korzystać z poczty mailowej prywatnej tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy nie ma możliwości założenia poczty mailowej służbowej.
- Przy korzystaniu z maila, użytkownicy mają obowiązek przestrzegać prawa własności przemysłowej i prawa autorskiego.
- Użytkownicy nie mają prawa korzystać z maila w celu rozpowszechniania treści o charakterze obraźliwym, niemoralnym lub niestosownym wobec powszechnie obowiązujących zasad postępowania.
Załącznik nr 8
Numery pokoi nauczycieli na platformie ZOOM i ich adresy mailowe
Imię i Nazwisko nauczyciela |
NR POKOJU W APLIKACJI ZOOM |
HASŁO |
Adres email |
Anna Kalinowska |
260 630 2261 |
481 344 |
dyrektor@psp-dabrowka.stg.pl |
Beata Lewandowska |
399 608 5073 |
928 874 |
b.lewandowska@psp-dabrowka.stg.pl |
Dagmara Pawłowska |
325 955 6601 |
956 750 |
d.pawłowska@psp-dabrowka.stg.pl |
Magdalena Wasielewska |
771 758 5652 |
233 051 |
m.wasielewska@psp-dabrowka.stg.pl |
Olga Reuschel |
329 791 3972 |
690 158 |
o.reuschel@psp-dabrowka.stg.pl |
Iwona Karpińska |
570 880 1279 |
993 039 |
i.karpińska@psp-dabrowka.stg.pl |
Magdalena Szulc |
373 305 0679 |
644 321 |
m.szulc@psp-dabrowka.stg.pl |
Krystyna Makiła |
701 012 7563 |
123456 |
k.makila@psp-dabrowka.stg.pl |
Katarzyna Kelsz |
329 727 1249 |
641 592 / abc |
k.kelsz@psp-dabrowka.stg.pl |
Mariola Baska |
261 211 6239 |
576 483 |
m.baska@psp-dabrowka.stg.pl |
Patrycja Szachta |
969 870 4024 |
375 458 |
p.szachta@psp-dabrowka.stg.pl |
Michał Nagórski |
791 588 0441 |
672 714 |
m.nagorski@psp-dabrowka.stg.pl |
Magdalena Szymborska |
669 728 0497 |
2 TZ GJD |
m.szymborska@psp-dabrowka.stg.pl |
Tomasz Kłos |
3910086598 |
909546 |
|
Martyna Lau |
6368361759 |
042921 |
m.lau@psp-dabrowka.stg.pl |