EGZAMIN ÓSMOKLASISTY

 

INFORMACJA DLA RODZICÓW NA TEMAT EGZAMINU ÓSMOKLASISTY

 

UCZNIOWIE UPRAWNIENI DO DOSTOSOWANIA:

 

RODZAJ DOSTOSOWANIA/PODSTAWA

WYMAGANY DOKUMENT

DOSTOSOWANIE FORMY I WARUNKÓW

·         NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

·         CUDZOZIEMIEC, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (poza j. obcym

nowożytnym)

 

pozytywna opinia Rady Pedagogicznej

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW

·         NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE lub ZAGROŻENIE NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM

 

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

·         CHOROBA

orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania

·         CHORY LUB NIESPRAWNY CZASOWO

zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez

lekarza

·         SPECYFICZNE TRUDNOŚCIACH W UCZENIU SIĘ,

w tym: z dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia

opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej

·         UCZEŃ OBJĘTY W ROKU SZKOLNYM

2024/2025 POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO-

PEDAGOGICZNĄ w szkole z uwagi na:

·         trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą

·         zaburzenia komunikacji językowej,

·         sytuację kryzysową lub traumatyczną.

pozytywna opinia Rady Pedagogicznej, wydana na wniosek:

·         nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców

·         rodziców ucznia

 

RODZAJE DOSTOSOWAŃ

 

DOSTOSOWANIE FORMY

·         przygotowanie odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.

DOSTOSOWANIE WARUNKÓW

·         zminimalizowanie ograniczeń ucznia wynikających z niepełnosprawności

·         zapewnienie miejsca pracy odpowiedniego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych

ucznia

·         wykorzystanie odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych

·         odpowiednie przedłużenie czasu

·         ustalenie zasad oceniania rozwiązań zadań, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości

psychofizyczne ucznia

·         zapewnienie obecności i pomocy w czasie egzaminu nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu

specjalistycznego i środków dydaktycznych.

 

Jeżeli zdający korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu lub pisaniu, przebieg

sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego musi być rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Zapis dźwiękowy stanowi integralną część pracy egzaminacyjnej.

 

WAŻNE TERMINY (tryb ustalania dostosowań):

 

TERMIN

DZIAŁANIE

 

 

15 października

2024r.

Przedłożenie w szkole zaświadczenia o stanie zdrowia lub opinii o specyficznych

trudnościach.

UWAGA: tylko wtedy JEŻELI NIE BYŁA ZŁOŻONA W SZKOLE WCZEŚNIEJ/W  POPRZEDNICH LATACH SZKOLNYCH.

* W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w  terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu.

Październik

/listopad 2024r.

Wskazanie przez radę pedagogiczną sposobu/sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości uczniów (wybór właściwego spośród możliwych sposobów dostosowania opisanych przez

komisję egzaminacyjną) (tab. nr 1).

 

 

15 listopada 2024r.

Pisemne porozumienia z dyrektorem właściwej OKE w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, nieujętych w tab. 1 (na wniosek rady pedagogicznej uzasadniony i potwierdzony dokumentami)

oraz w przypadku korzystania z możliwości dostosowań przewidzianych dla poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (dotyczy uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności

sprzężone)

26 listopada 2024r.

Przekazanie rodzicom ucznia pisemnej informacji o dostosowaniu warunków i/lub form  przeprowadzania  egzaminu  do  potrzeb  edukacyjnych  i  możliwości

psychofizycznych ucznia

26 listopada

2024r.

Złożenie oświadczenia o skorzystaniu lub rezygnacji ze wskazanych sposobów dostosowań (na otrzymanym piśmie)

 

ZWOLNIENIA Z EGZAMINU

 

Rodzaj niepełnosprawności

Zwolnienie

niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;

niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub

znacznym

 

 

automatycznie

 

niepełnosprawności sprzężone

na wniosek rodziców pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły złożony nie później niż 2 grudnia 2024r.

(zwalnia dyrektor OKE)

W szczególnych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła (np. w domu).

Dyrektor właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej może wyrazić zgodę na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, złożony w porozumieniu z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem nie później niż do 13 lutego 2025 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEDŁUŻENIE CZASU PRACY PODCZAS EGZAMINU (TAB. 2):

 

PRZEDMIOT

WYDŁUŻENIE

·         język polski

·         matematyka

·         język obcy nowożytny

do 60 minut

do 50 minut

do 45

 

TERMINY EGZAMINÓW (TAB. 3)

 

W TERMINIE GŁÓWNYM

1.    Język polski 13 maja 2025r. (wtorek) - godz. 9.00

2.    Matematyka 14 maja 2025r. (środa) godz. 9.00

3.    Język obcy nowożytny 15 maja 2025r. (czwartek) godz. 9.00

W TERMINIE DODATKOWYM

1.    Język polski 10 czerwca 2025r. (wtorek) godz. 9.00

2.    Matematyka 11 czerwca 2025r. (środa) godz. 9.00

3.    Język obcy nowożytny 12 czerwca 2025r. (czwartek) godz. 9.00

 

 

 

Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty

4 lipca 2025r.

Termin przekazania szkołom wyników, zaświadczeń i informacji

do 4 lipca 2025r.

Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji

4 lipca 2025r.