EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
INFORMACJA DLA RODZICÓW NA TEMAT EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
UCZNIOWIE UPRAWNIENI DO DOSTOSOWANIA:
RODZAJ DOSTOSOWANIA/PODSTAWA |
WYMAGANY DOKUMENT |
DOSTOSOWANIE FORMY I WARUNKÓW |
|
· NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
· CUDZOZIEMIEC, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (poza j. obcym nowożytnym) |
pozytywna opinia Rady Pedagogicznej |
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW |
|
· NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE lub ZAGROŻENIE NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego |
· CHOROBA |
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania |
· CHORY LUB NIESPRAWNY CZASOWO |
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
· SPECYFICZNE TRUDNOŚCIACH W UCZENIU SIĘ, w tym: z dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia |
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej |
· UCZEŃ OBJĘTY W ROKU SZKOLNYM 2024/2025 POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNĄ w szkole z uwagi na: · trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą ‘ · zaburzenia komunikacji językowej, · sytuację kryzysową lub traumatyczną. |
pozytywna opinia Rady Pedagogicznej, wydana na wniosek: · nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców · rodziców ucznia |
RODZAJE DOSTOSOWAŃ
DOSTOSOWANIE FORMY |
· przygotowanie odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających. |
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW |
· zminimalizowanie ograniczeń ucznia wynikających z niepełnosprawności · zapewnienie miejsca pracy odpowiedniego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia · wykorzystanie odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych · odpowiednie przedłużenie czasu · ustalenie zasad oceniania rozwiązań zadań, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia · zapewnienie obecności i pomocy w czasie egzaminu nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych. |
Jeżeli zdający korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu lub pisaniu, przebieg
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego musi być rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Zapis dźwiękowy stanowi integralną część pracy egzaminacyjnej.
WAŻNE TERMINY (tryb ustalania dostosowań):
TERMIN |
DZIAŁANIE |
15 października 2024r. |
Przedłożenie w szkole zaświadczenia o stanie zdrowia lub opinii o specyficznych trudnościach. UWAGA: tylko wtedy JEŻELI NIE BYŁA ZŁOŻONA W SZKOLE WCZEŚNIEJ/W POPRZEDNICH LATACH SZKOLNYCH. * W sytuacjach losowych zaświadczenie lub opinia mogą być przedłożone w terminie późniejszym, niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu. |
Październik /listopad 2024r. |
Wskazanie przez radę pedagogiczną sposobu/sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu do potrzeb i możliwości uczniów (wybór właściwego spośród możliwych sposobów dostosowania opisanych przez komisję egzaminacyjną) (tab. nr 1). |
15 listopada 2024r. |
Pisemne porozumienia z dyrektorem właściwej OKE w szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, nieujętych w tab. 1 (na wniosek rady pedagogicznej uzasadniony i potwierdzony dokumentami) oraz w przypadku korzystania z możliwości dostosowań przewidzianych dla poszczególnych rodzajów niepełnosprawności (dotyczy uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone) |
26 listopada 2024r. |
Przekazanie rodzicom ucznia pisemnej informacji o dostosowaniu warunków i/lub form przeprowadzania egzaminu do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia |
26 listopada 2024r. |
Złożenie oświadczenia o skorzystaniu lub rezygnacji ze wskazanych sposobów dostosowań (na otrzymanym piśmie) |
ZWOLNIENIA Z EGZAMINU
Rodzaj niepełnosprawności |
Zwolnienie |
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym; niepełnosprawności sprzężone, gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym |
automatycznie |
niepełnosprawności sprzężone |
na wniosek rodziców pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły złożony nie później niż 2 grudnia 2024r. (zwalnia dyrektor OKE) |
W szczególnych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła (np. w domu). |
Dyrektor właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej może wyrazić zgodę na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, złożony w porozumieniu z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem nie później niż do 13 lutego 2025 r. |
PRZEDŁUŻENIE CZASU PRACY PODCZAS EGZAMINU (TAB. 2):
PRZEDMIOT |
WYDŁUŻENIE |
· język polski · matematyka · język obcy nowożytny |
do 60 minut do 50 minut do 45 |
TERMINY EGZAMINÓW (TAB. 3)
W TERMINIE GŁÓWNYM |
1. Język polski – 13 maja 2025r. (wtorek) - godz. 9.00 2. Matematyka – 14 maja 2025r. (środa) – godz. 9.00 3. Język obcy nowożytny – 15 maja 2025r. (czwartek) – godz. 9.00 |
W TERMINIE DODATKOWYM |
1. Język polski – 10 czerwca 2025r. (wtorek) – godz. 9.00 2. Matematyka – 11 czerwca 2025r. (środa) – godz. 9.00 3. Język obcy nowożytny – 12 czerwca 2025r. (czwartek) – godz. 9.00 |
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty |
4 lipca 2025r. |
Termin przekazania szkołom wyników, zaświadczeń i informacji |
do 4 lipca 2025r. |
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji |
4 lipca 2025r. |